MegaMisja

MegaMisja,
czyli cyfrowa edukacja w szkole i świetlicy szkolnej

MegaMisja to program nowoczesnej edukacji, który podnosi cyfrowe kompetencje nauczycieli, a dzieciom pomaga odkryć dobre i bezpieczne strony technologii. A wszystko w formie przyjaznej zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty.
Do września 2022 r. bierzemy udział w programie.
Odpowiedzialni nauczyciele: Renata Kuźniar, Aleksandra Miotła

Relacje z wykonanych zadań:

Psotnik cyfrowym detektywem.

Dziś na zajęciach zamieniliśmy się w detektywów i wytropiliśmy oszustów, podszywających się pod znanych bajkowych bohaterów. Dyskutowaliśmy o różnicach pomiędzy podawaniem się za kogoś a anonimowością oraz o sytuacjach, w których możemy i powinniśmy pozostać anonimowi i takich, gdzie nie możemy tego zrobić. Zawsze powinniśmy pamiętać, by zachować czujność i mieć oczy szeroko otwarte, by nie dać się  zwieść oszustom. Najtrudniejsze śledcze wyzwania za nami, więc jesteśmy przygotowani do nowych wyzwań 😊

 

 

Psotnik buja w obłokach

Po dzisiejszych zajęciach wiemy już czym jest pojęcie chmury, poznaliśmy też jej wady i zalety. Potrafimy także wykorzystać mechanizm chmury, oczywiście z małą pomocą naszej Pani. Co najważniejsze- odkryliśmy jeszcze jedną bardzo ważną zaletę chmury- pozwoliła nam przypomnieć sobie wiele ciekawych zajęć zrealizowanych w tym roku, przywrócić wesołe wspomnienia, że aż na twarzy każdego z nas pojawił się uśmiech.

 

Julka, Kuba i psotnikowa appka.

Już wszystko wiemy!
Po realizacji kolejnego zadania nasze plemiona z powodzeniem mogły wykrzyczeć, że już wszystko wiedzą na temat APLIKACJI – czym są, do czego służą, czy każdą warto instalować na swoim komputerze oraz czy istnieją niebezpieczne aplikację.

Do tego zadania nieodzowne były tablety, które wygraliśmy w MEGAMISJI. Mogliśmy na nich odnaleźć aplikacje i uruchomić je. Będziemy pamiętać, by o zgodę na instalację aplikacji zawsze pytać rodziców. To bardzo ważne!

Upublicznić czy uwiecznić? – co zrobić z wizerunkiem Psotnika?

Przygotowania do spektaklu sprawiły nam mnóstwo frajdy! Na początku musieliśmy wszystko dokładnie zaplanować. Najpierw ustaliliśmy jaką ekipę filmową ma dana grupa, następnie zrobiliśmy zdjęcia wszystkich członków danego zespołu, po czym najważniejsze- ustaliliśmy jaki spektakl zagramy. Później już tylko podzieliśmy role i zastanowili się jakich rekwizytów potrzebujemy. Po tych wszystkich niezbędnych działaniach przeszliśmy do wykonania plakatu, jednak zaraz przed tym zapoznaliśmy się z informacjami dotyczącymi wizerunku i publikacji naszych zdjęć czy filmów. Było bardzo ciekawie!

Psotnik w komputerowym labiryncie

Dzisiejsze zajęcia przyniosły nam mnóstwo frajdy. Labirynty i pytania konkursowe podobały nam się zdecydowanie najbardziej zwłaszcza, że musieliśmy rywalizować z przeciwną drużyną. Bez trudu potrafimy już wymieniać wszystkie części urządzenia komputerowego i z łatwością obsługujemy tablet.

 Jak Psotnik poznał język komputerów

Wiemy już jak przygotować miejsce pracy, więc czas na wykonanie kolejnego zadania. Ty razem będziemy wyszukiwać informacje. Czy poznając przepis na ciasto można się dowiedzieć czegoś o języku naszego komputera? Co to jest książka kucharska ciastowo-komputerowa? Czy istnieje idealny przepis na znalezienie w Internecie informacji, które nas interesują? Gdzie mieszkają Inuici? Na te i wiele innych pytań odnaleźliśmy odpowiedź na dzisiejszych zajęciach. Razem z Psotnikiem serfowaliśmy po Internecie wyszukując potrzebne informacje.

Julka, Kuba, Psotnik i komputery

Razem z psotnikiem nauczyliśmy się jak przygotować siebie i sprzęt komputerowy do pracy, m.in. przyjąć odpowiednią pozycję ciała, ustawić światło, sprawdzić, czy urządzenie podłączone jest do prądu lub naładowane i gotowe do uruchomienia. Dowiedzieliśmy się, dlaczego warto wyłączać nieużywane sprzęty z gniazdka. A wszystko to dzięki obrazkowej zgadywance skrywającej całą tę ważną wiedzę.

Bliźniaki reklamują swój piknik naukowy

Kolejne zadanie za nami. Tym razem rozmawialiśmy o reklamie. Wiemy, że mogą być uliczne, prasowe, internetowe, telewizyjne i radiowe. Dowiedzieliśmy się, że często reklamy uliczne znajdują się również na plakatach. Obejrzeliśmy również plakaty, które znajdują się w naszej szkole i wykonaliśmy swoje plakaty w programie Paint oraz Canva. Widzimy teraz ile pracy wymaga wykonanie dobrego plakatu, czy stworzenie dobrej reklamy.

Za darmo, czy nie? – o pieniądzach w mediach

Za darmo, czy nie? Znów mieliśmy okazję wziąć udział w ekscytującej grze tym razem ukazującej finansowe aspekty związane z korzystaniem z mediów. Zdobywaliśmy punkty, udzielając odpowiedzi na pytania, za które usługi i produkty powiązane z mediami płacimy, a za które nie. Porozmawialiśmy także o różnych sytuacjach, w których trzeba zachować szczególną rozwagę w użytkowaniu mediów. Trzeba więc zachować szczególną ostrożność i bez dorosłych nie podejmować decyzji, które mogą prowadzić do wytworzenia niepotrzebnych kosztów.

Kampania społeczna Julki i Kuby

Na dzisiejszych zajęciach dowiedzieliśmy się jak przeprowadzać kampanie. Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadały na pytania i dzieliły się własnymi przemyśleniami. Następnie wykonały plakaty, które zwróciły uwagę na problem nurtujący klasę.
Zajęcia takie jak te zwracają uwagę na ważne problemy w szkole lub otoczeniu, zachęcają nas do przemyśleń i do działania, aby zmienić coś na lepsze.

 Psotnik i ważne emocje

Tematem zajęć były emocje. Dzieci świetnie się bawiły przedstawiając za pomocą min i gestów odpowiednie emocje. Wymienialiśmy, jakie znamy emocje i w jakich sytuacjach nam towarzyszą. Dowiedzieliśmy się, że komunikat bezpośredni i nadany za pomocą mediów może wywołać różne emocje u odbiorcy, oraz że komunikacja za pomocą mediów to także komunikacja między osobami, którym należy się szacunek.

Psotnikowa przyjaźń i nowe media

Zajęcia pozwoliły nam na refleksje i przemyślenia “Czym jest przyjaźń?”. Zabawy przypomniały, że przyjaciel daje wsparcie, zrozumienie a także można się wspólnie cieszyć, przeżywać sukcesy ale też porażki. Bardzo chętnie malowaliśmy to, co lubimy robić wspólnie czyli, np. grać w piłkę, chodzić na zakupy. Przypomnieliśmy sobie też, że bardzo ważna jest obecność drugiej osoby a media mogą nam czasem to ułatwić- gdy mój przyjaciel jest daleko mogę do niego zadzwonić lub napisać.

Tajemnica Psotnika

Każdy z nas ma jakieś tajemnice, ale czy należy je ujawniać? Czy i jakie są tego konsekwencje, oraz czy osoba, która daną tajemnicę złamała, postąpiła dobrze czy źle i dlaczego, a także jak należałoby się zachować, o tym przekonaliśmy się z dzisiejszej lekcji. Było naprawdę warto, bo uświadomiliśmy sobie, że tajemnice mogą być niebezpieczne, i że można przez nie stracić przyjaciela.

 

 

Julka i Kuba publikują w internecie

Znów po feriach zimowych wracamy do przygody z MegaMisją. Tuż po – może nie wakacjach ale feriach przyda nam się trochę nowych, dodatkowych i bardzo ważnych informacji o tym, jak trzeba przestrzegać zasad przed nieprzemyślanym publikowaniem w sieci informacji, zdjęć i filmików o sobie i innych. Jak się zachować, kiedy niepożądany materiał mimo wszystko trafi do Internetu, że treści raz zamieszczonych w Internecie nie można usunąć.
Ciekawe rysunkowe historyjki uświadomiły nam, że nie wszystko, co możemy obejrzeć i Internecie jest do końca prawdziwe. Dowiedzieliśmy się, jak zareagować w przypadku publikacji niechcianych materiałów na swój temat, jakie mogą być konsekwencje wynikające z publikacji wizerunku i informacji o sobie i innych.
Oby nigdy nie doszło do takiej historii jak w Pocztówkowej Krainie.

 

 

Ucieczka Psotnika i wirusy
Wielką frajdę sprawiły nam zabawy dotyczące wirusów i łapania antywirusów. Nauczyliśmy się, że niełatwo powstrzymać wirusy, jednak dobre i silne hasło może okazać się bardzo pomocnym. Utworzone hasła były naprawdę nie do odgadnięcia.

Cyfrowa pocztówka od Julki i Kuby
Kolejne zadanie wykonane! Dzieci zdobyły pierwsze edytorskie i graficzne doświadczenia, tworząc pocztówkę z egzotycznych wakacji. Przypomniały sobie schemat strony adresowej kartki pocztowej – gdzie wpisuje się dane odbiorcy, gdzie zamieszcza się kilka słów od siebie, a gdzie nakleja się znaczek. Po tym krótkim przypomnieniu zajęły się bardziej kolorową stroną pocztówki, którą stworzyły same na bazie zdjęcia. Było to ciekawe doświadczenie, które przypomniało nam, że niedługo ferie 😊

Cyfrowe opowieści o Psotniku
Tworzenie historyjek obrazkowych okazało się bardzo interesującym zajęciem dla Cybermocnych. Najpierw utworzyli plan wydarzeń, następnie według niego narysowali obrazkową opowieść, którą przenieśli w opowieść cyfrową za pomocą szkolnego aparatu. Kolejnym zajęciem było oglądanie historyjek za pomocą rzutnika i przedstawienie drugiej grupie.

Audiopamiętnik Julki i Kuby
Dźwiękowa zabawa bardzo zainteresowała uczniów i z zaciekawieniem nagrywali otaczające nas dźwięki. Najwięcej frajdy sprawiło odgadywanie wcześniej nagranych dźwięków, a także fakt, że sami mogli nagrywać i próbować sposobów aby nagranie było jak najlepiej słyszane. Cybermocni byli w szoku, że aż tyle dźwięków ich otacza!

Multimedialny album z Psotnikiem w tle
Super!! Otrzymaliśmy zaproszenie do fotograficznego laboratorium. Chyba wszyscy lubią robić zdjęcia, ale nie wszyscy – jeszcze – znają zasady i tajniki tworzenia dobrych fotografii. Dzięki tym zajęciom poznaliśmy nowe słowa: kadr, kompozycja i perspektywa żabia, z lotu ptaka (perspektywa ptasia), perspektywa „na wprost”, kompozycja zdjęcia (otwarta, zamknięta, symetryczna, asymetryczna). Po obejrzeniu szczegółów na przykładowych zdjęciach w końcu udało nam się zrobić fotografię, którą byliśmy usatysfakcjonowani 😊

Bliźniaki zapraszają do przyjaznego kina
Uczniowie świetnie poradzili sobie z projektem kina dostępnego i przyjaznego dla wszystkich dzieci, również niepełnosprawnych. Niektórzy poznali kilka nowych pojęć oraz mogli przekonać się jak trudno jest osobom z określoną niepełnosprawnością funkcjonować w miejscach dla nich słabo przystosowanych. Dużo emocji wywołało rysowanie kina pod dyktando kolegi. Oj nie było łatwo… Uczestnicy przekonali się również, że bez dobrego wzroku nie łatwo funkcjonować. Gry i zabawy wymagały dużego skupienia i zrozumienia.

Julka i Kuba poznają zasady bezpiecznego korzystania z mediów i internetu
Wiemy, jak bezpiecznie korzystać z mediów i znamy zasady bezpiecznego z nich korzystania. Wiemy jak zachować się, gdy pojawi się coś niepokojącego. Wspólne rozmowy o bezpieczeństwie pozwoliły nam być bardziej świadomym na cyberprzestępczość.

Nie oddamy Psotnika!, czyli o prawach małych autorów
Na zajęciach dowiedzieliśmy się co to są prawa autorskie, jak należy korzystać z cudzej własności. Uczniowie zrozumieli co to jest plagiat, cytat i to, że to one mają prawo decydować kiedy i z kim dzielą się swoją twórczością.

Julka i Kuba bronią swoich praw w sieci
Z kodami i szyframi poradziliśmy sobie doskonale. Odszyfrowaliśmy, że będziemy mówić o prawach dziecka. Czytając wiersz dowiedzieliśmy się oprawach, których jeszcze nie znaliśmy. Dzisiejsze zajęcia nauczyły nas nie tylko praw ale i obowiązków oraz szacunku do innych osób. Do zajęć wykorzystaliśmy nowy Tablet – był bardzo pomocny.

 

Samolot trojański- jak powstrzymać FANG
Brawo!! Kolejna Misja zakończona. Nasz samolot wystartował a Cyberprzestępcy nie wiedzieli, gdzie mają się schować. Co prawda niektóre samoloty latały „wszędzie” 😊, ale dzięki temu było zaskakująco, interesująco i śmiesznie. Dziękujemy za kolejną wspaniałą nagrodę – będzie nam bardzo pomocna w zajęciach.

Szyfr emotikonów
To były świetne zajęcia! Temat emocji nie jest nam obcy, więc bez trudu wykonaliśmy misję. Zainspirowani przygotowaniem emotikonów postanowiliśmy ozdobić drzwi naszej sali pozytywnymi emotikonami. Oto efekty naszej pracy.

Psotnik i różne media
Poznaliśmy wszystkie środki przekazu, a nawet potrafimy je już scharakteryzować. Chłopcom bez wątpienia najbardziej spodobał się mecz- zarówno w wersji oglądanej jak i słuchanej. Natomiast dziewczynki były zaciekawione historią Calineczki.

 

Strażnik Laboratorium
To była niezła zabawa! Wspólnie szukaliśmy sposobu, by duszek był niewidoczny po uruchomieniu programu, a następnie pojawiał się co chwilę w innym miejscu i znikał, reagował na dźwięki. My również potrafimy zaskoczyć cyberprzestępców! 😊

Fakty, opinie i bliźniaki
W tej misji pomogliśmy naszym bohaterom odróżnić fakt od opinii, dzięki czemu sami nauczyliśmy się jak je rozróżnić. Największym zainteresowaniem cieszyła się zabawa w poszukiwaczy skarbów. Dodatkowo na zwycięską drużynę czekały nagrody. Audiobook o Śpiącej Królewnie był również odsłuchany z ciekawością.

Psotnik w telewizji
Kolejne zajęcia sprawiły Cybermocnym bardzo dużo radości. Świetnie sprawdziły się zadania, w których mieliśmy przedstawić Talent show oraz wiadomości. Teraz już wiemy czym charakteryzuje się każdy z programów.

W poszukiwaniu #SuperKoderów
Udało nam się wprawić w ruch nasze duszki a nawet wysłać w kosmos. Zabawa w Scratchu bardzo nas zaciekawiła – programowania nie ma końca.

Nowy kolega Psotnika
Psotnik czuje się bezpiecznie z naszymi robotami – Cyberprzestępcy są pokonani. Nasze roboty są również widoczne w ciemności – potrafią świecić i zmieniać kolory – a wszystko po to, by było bezpieczniej 😊

Superbohaterowie nie tylko w sieci
W kolejnej misji najwięcej frajdy sprawiło nam wymyślanie “SuperMocy”. Podczas zajęć każdy z nas poczuł się wyjątkowy- bo każdy z nas ma inne umiejętności, które sprawiają, że nie ma drugiej takiej samej osoby.

Szanowny Panie Psotniku, czyli jak zwracać się do różnych osób
Na zajęciach Cybermocnym najbardziej spodobały się kalambury- a właściwie ich nieco trudniejszy sposób, który sprawiał, że zabawa była naprawdę ciekawa! Świetnie sprawdziła się również magiczna linia komunikacyjna. Wszyscy z zapałem uczestniczyli w zajęciach.

Zaprogramujmy grę! – pierwsza mega gra bliźniaków
Programowanie to wielkie wyzwanie i mega zabawa! Dzieciaki świetnie się bawiły i wielkim zapałem wykonały kolejne zadanie Mega Misji. Dobieranie duszków i scenek a później pisanie skryptów pochłonęło nas na dobre 😊

Psotnik a zdrowa żywność
Cybermocnym bardzo spodobały się zajęcia o zdrowej żywności. Z zapałem przystąpili do pracy, co widać na załączonych zdjęciach. Po wykonaniu plakatów nastąpiła prezentacja- z lekkim stresem ale wszystkie grupy poradziły sobie świetnie. Już znamy zasady dobrej prezentacji i niewątpliwie będziemy ich przestrzegać. 🙂

Powstrzymać FANG! Misja kryptonim: przewodnik po szkole
“Powstrzymać FANG! Misja kryptonim: przewodnik po szkole” to zajęcia, które najbardziej zaciekawiły grupę. Po ustaleniu zasad – Kodeks Kodera przeszliśmy do stworzenia przewodnika po szkole w programie Scratch. Było bardzo interesująco i zabawnie.

Akcja – komunikacja, czyli na ratunek Psotnikowi
Podczas zajęć nauczyliśmy się zasad prawidłowej komunikacji, dowiedzieliśmy się jak zwracać się do nauczycieli, oraz jakich zwrotów lepiej unikać. Uczniom bardzo spodobała się praca w grupach, a zwłaszcza odgrywanie scenek. Radości nie było końca!

Jak nauczyć robota sprzątać
Witajcie! Nie wiem, czy nauczyliśmy robota sprzątać, ale na pewno nauczyliśmy się wydawać precyzyjne polecenia. „Uczenie się przez osobiste doświadczenie – ograniczamy liczbę podawanych informacji do niezbędnego minimum i dążymy do tego, aby uczeń mógł rozpocząć samodzielną pracę” – to właśnie mogliśmy doświadczyć. Śmiechu było mnóstwo, bo „żywe roboty” nie zawsze słuchały poleceń 😊. Szczegółowe polecenia i ruchy robota ćwiczyliśmy wytrwale i wiemy jak zaprogramować robota, by wykonywał nasze – już precyzyjne polecenia.

Zielnik Profesora Florka – porządkowanie informacji
Witajcie! Dziś mieliśmy wielkie wyzwanie pomóc Profesorowi w porządkowaniu zielnika. Dużo pracy nasz kosztowało podzielić rośliny na liście, kwiaty i nasiona. Na dodatek trzeba było znaleźć różnicę i poklasyfikować informacje w grupy i podgrupy. Praca przebiegała w dobrym nastroju – zapewne było to zasługą pięknemu zapachowi ziół, kwiatów i liści unoszącemu się w naszej sali. Nauczyliśmy się segregować przedmioty, wiemy jak i gdzie możemy sprawdzić, oraz wyszukać potrzebne informacje. Zielnik Profesora Florka wykonany!

Julka i Kuba poznają język robotów
Witamy Was ponownie! Dziś ma zajęciach dowiedzieliśmy się co to jest programowanie. Sami zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy roboty. Wysłuchaliśmy historyjki “O dziewczynce, która robiła dokładnie to i tylko to, o co została poproszona”. Następnie mogliśmy sami wcielać się w roboty. Zabawy i śmiechu było mnóstwo, gdy okazało się, że nasze komendy są mało doskonałe i „roboty dzieci” wykonywały nielogiczne instrukcje 😊. Teraz już wiemy jak należy programować!

Przedstaw się Psotnikowi
Podczas zajęć nauczyliśmy się jak opowiadać o sobie, o czym mówić a czego w przedstawianiu siebie unikać. Cybermocnym najbardziej spodobało się tworzenie awatarów, wszyscy uruchomili wyobraźnię i z zaangażowaniem tworzyli swoje nicki awatary.

Złapiemy Psotnika – prawda czy fałsz
Podczas dzisiejszych zajęć pomogliśmy Julce i Kubie zweryfikować wiarygodność źródeł informacji. Pracowaliśmy w dwóch grupach, więc z chęcią szukaliśmy odpowiedzi, bo tylko jedna grupa mogła zwyciężyć, a to dodatkowa motywacja! Byliśmy chętni do pracy oraz pomocy naszym bohaterom. Misje zakończyliśmy sukcesem. Już rozumiemy znaczenie prawdziwych i fałszywych informacji.

Dzielni poszukiwacze informacji
Podczas kolejnego spotkania z Julką i Kubą pomogliśmy im w trudnej decyzji: Wakacje na Sycylii czy Islandii? „Uczestnicy wyprawy” z wielkim zainteresowaniem wyszukiwali informacji na temat jeszcze nieznanych wysp. Podzieleni na dwie grupy, wzorowo przygotowali pełne i wyczerpujące informacje pomocne w podjęciu trudnej decyzji co do miejsca, a także udanego wypoczynku! Duże emocje i dobra zabawa z podróżą jeszcze mocnej zaciekawiła MegaMocnych 😉

Bałagan w Encyklopedii Internetowej
Rozpoczęliśmy przygodę z Julką, Kubą oraz psotnikiem. Podczas pierwszych zajęć mieliśmy okazję sprawdzić, gdzie możemy szukać informacji a także jak właściwie z nich korzystać. Wszyscy uczniowie byli zaangażowani i zaciekawieni misją, którą zakończyliśmy sukcesem! Z niecierpliwością oczekujemy kolejnych zadań.