
Od października br. nasza szkoła uczestniczy w projekcie HUMINE – Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej jako tzw. szkoła modelowa. Przez rok 2022/2023 przeprowadzimy pod okiem ekspertów modernizacyjne zmiany, które dotyczyć będą tak codziennej dydaktyki, jak i organizacji szkoły i jej infrastruktury cyfrowej.
HUMINE https://humine.pl to projekt, który powstał dzięki decyzjom Zarządu Województwa Małopolskiego w ramach tzw. Pakietu Edukacyjnego – Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej. Jest odpowiedzią na potrzeby transformacji cyfrowej związane z pandemią COVID – 19, ale ma też większe ambicje: stworzenia regionalnego modelu modernizacyjnej transformacji szkół i dostosowania ich do wyzwań 3 dekady XXI wieku. W jego trakcie nauczyciele nabywać będą nowe kompetencje metodyczne i cyfrowe oraz realizować projekty z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych m.in.: pracowni robotycznej i Wirtualnej Rzeczywistości. Uczniowie będą mieli okazję współtworzyć atrakcyjne projekty edukacyjne.
Transformacja cyfrowej szkoły – wg metodyki HUMINE – przeprowadzenie zmian na polach: metodyki nauczania, podnoszenia kompetencji cyfrowych nauczycieli, dobrostanu nauczycieli i uczniów, organizacji szkoły oraz infrastruktury cyfrowej.
W ramach projektu Humine rozpoczęliśmy pracę nad „szkolnym planem transformacji”. Jest on podstawą naszych działań w najbliższym czasie. Organizatorem i operatorem HUMINE jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
GRA SCRATCH: KOSMICZNE JEDZENIE
AUTOR: WIKTOR BOGACZ
Plakat promujący
W połowie marca klasy I-III rozpoczęły realizację projektu edukacyjnego „Wiem, co jem”.
Na „dobry początek” trzecioklasiści przygotowali plakat promujący.
Duży afisz informuje wszystkich o tematyce przedsięwzięcia. Przypomina o roli warzyw i owoców w codziennym jadłospisie. Za nami pierwsze próby drukowania obrazków.
Warsztaty kulinarne
Edukacja kulinarna w szkołach przynosi wiele pozytywnych skutków, m.in. kształtuje zdrowe nawyki żywieniowe, przełamuje bariery w poznawaniu nieznanych produktów i potraw oraz wpaja dzieciom zasady higieny. Dlatego w ramach projektu edukacyjnego „Wiem, co jem” w klasach I-III odbyły się warsztaty kulinarne. Uczniowie przygotowali zdrowe przekąski, surówki i napoje. Po zakończeniu projektu wszystko będzie można obejrzeć na przygotowywanym filmiku. Tymczasem prezentujemy zdjęcia wykonane naszym nowym aparatem.
Piramida zdrowia
Realizując projekt edukacyjny „Wiem, co jem” uczniowie klasy I na zajęciach, na wiele sposobów poznawali zasady zdrowego trybu życia. Zdobytą wiedzę zaprezentowali w formie plakatu dydaktycznego przedstawiającego piramidę żywienia. Oto efekty:
Elementarz zdrowia
Realizując projekt edukacyjny „Wiem, co jem” klasa II sporządziła ilustrowany „Elementarz zdrowia”. W ten sposób uczniowie zdobyli wiedzę na temat znaczenia i źródła soli mineralnych, witamin, węglowodanów, tłuszczy, wody i innych związków potrzebnych w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka oraz skutki zdrowotne ich niedoborów.
Wiadomości wyszukiwali w Internecie i innych źródłach informacji, chociaż główną skarbnicą ich wiedzy była „Pani od biologii”. J
Spotkanie z dietetykiem
W ramach projektu o zdrowym odżywianiu realizowanym na terenie szkoły „Wiem, co jem”, gościliśmy w naszej szkole specjalistę w dziedzinie żywienia panią mgr inż. Annę Wiśniewską – Strzałka z Gabinetu Dietetycznego Naturhouse w Dąbrowie Tarnowskiej. Pani Dietetyk przygotowała interesującą pogadankę dotyczącą zdrowych posiłków – zwłaszcza drugich śniadań do szkoły.
Ze spotkania z panią dietetyk powstało dużo zdjęć…
Tworzenie gry edukacyjnej
Uczniowie od pierwszych lat edukacji szkolnej przepadają za grami wszelkiego rodzaju. Okazuje się, że wielu uczniów, już w szkole podstawowej, chętnie tworzy też swoje gry, zarówno te tradycyjne, jak i komputerowe. Wykorzystaliśmy tę pasję do celów edukacyjnych. W ramach projektu „Wiem, co jem” trzecioklasiści programowali własne gry w programie Skratch. Uczniowie marzyli, myśleli, analizowali i tworzyli. Efektem są wspaniałe gry z udziałem stworków szukających zdrowych i unikaniem niezdrowych przekąsek.
Zdrowe zakupy
Jak połączyć świeżo zdobytą wiedzę z zakresu zdrowego odżywiania się z praktyką? My wiemy! Można zrobić zakupy – zdrowe zakupy. Po zajęciach z Panią Dietetyk, zrobiliśmy zdrowe, dobre zakupy. Teraz już wiemy, co w sklepie można włożyć do torby a czego lepiej unikać. Wykorzystując aplikacje google uczniowie klasy III wybrali się do sklepu i „badali” swoje ulubione produkty. Sprawdzali zawartość cukrów, konserwantów, tłuszczy i innych związków. Okazało się, że wiele smakołyków nie jest zbyt korzystnych dla zdrowia i warto zastąpić je innymi.