Szkoła Modelowa

logo
HUMINE
Udział w Projekcie pn. Małopolska Tarcza Antykryzysowa – Pakiet Edukacyjny II. Realizacja wsparcia szkół i placówek oświatowych w ramach 10 Osi Priorytetowej Wiedza i kompetencje
Działanie 10.1 Rozwój Kształcenia Ogólnego
Poddziałanie 10.1.6 Cyfryzacji szkół prowadzących kształcenie ogólne
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020
HUMINE to regionalny ośrodek udzielający wszechstronnego wsparcia dla szkół województwa małopolskiego w zakresie nowoczesnej dydaktyki w środowisku cyfrowym.

Od października br. nasza szkoła uczestniczy w projekcie HUMINE – Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej jako tzw. szkoła modelowa. Przez rok 2022/2023 przeprowadzimy pod okiem ekspertów modernizacyjne zmiany, które dotyczyć będą tak codziennej dydaktyki, jak i organizacji szkoły i jej infrastruktury cyfrowej.

HUMINE https://humine.pl to projekt, który powstał dzięki decyzjom Zarządu Województwa Małopolskiego w ramach tzw. Pakietu Edukacyjnego – Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej. Jest odpowiedzią na potrzeby transformacji cyfrowej związane z pandemią COVID – 19, ale ma też większe ambicje: stworzenia regionalnego modelu modernizacyjnej transformacji szkół i dostosowania ich do wyzwań 3 dekady XXI wieku. W jego trakcie nauczyciele nabywać będą nowe kompetencje metodyczne i cyfrowe oraz realizować projekty z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych m.in.: pracowni robotycznej i Wirtualnej Rzeczywistości. Uczniowie  będą mieli okazję współtworzyć atrakcyjne projekty edukacyjne.
Transformacja cyfrowej szkoły – wg metodyki HUMINE – przeprowadzenie zmian na polach: metodyki nauczania, podnoszenia kompetencji cyfrowych nauczycieli, dobrostanu nauczycieli i uczniów, organizacji szkoły oraz infrastruktury cyfrowej.

szkola-modelowa

W ramach projektu Humine rozpoczęliśmy pracę nad „szkolnym planem transformacji”. Jest on podstawą naszych działań w najbliższym czasie. Organizatorem i operatorem HUMINE jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.

GRA SCRATCH: KOSMICZNE JEDZENIE
AUTOR: WIKTOR BOGACZ

gra

Plakat promujący
W połowie marca klasy I-III rozpoczęły realizację projektu edukacyjnego „Wiem, co jem”.
Na „dobry początek” trzecioklasiści przygotowali plakat promujący.
Duży afisz informuje wszystkich o tematyce przedsięwzięcia. Przypomina o roli warzyw i owoców w codziennym jadłospisie. Za nami pierwsze próby drukowania obrazków.

 

Warsztaty kulinarne
Edukacja kulinarna w szkołach przynosi wiele pozytywnych skutków, m.in. kształtuje zdrowe nawyki żywieniowe, przełamuje bariery w poznawaniu nieznanych produktów i potraw oraz wpaja dzieciom zasady higieny. Dlatego w ramach projektu edukacyjnego „Wiem, co jem” w klasach I-III odbyły się warsztaty kulinarne. Uczniowie przygotowali zdrowe przekąski, surówki i napoje. Po zakończeniu projektu wszystko będzie można obejrzeć na przygotowywanym filmiku.  Tymczasem prezentujemy zdjęcia wykonane naszym nowym aparatem.

Piramida zdrowia
Realizując projekt edukacyjny „Wiem, co jem”  uczniowie klasy I na zajęciach, na wiele sposobów poznawali zasady zdrowego trybu życia. Zdobytą wiedzę zaprezentowali w formie plakatu dydaktycznego przedstawiającego piramidę żywienia. Oto efekty:

Elementarz zdrowia
Realizując projekt edukacyjny „Wiem, co jem”  klasa II sporządziła ilustrowany „Elementarz zdrowia”. W ten sposób uczniowie zdobyli wiedzę na temat znaczenia i źródła soli mineralnych, witamin, węglowodanów, tłuszczy, wody i innych związków potrzebnych w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka oraz skutki zdrowotne ich niedoborów.
Wiadomości  wyszukiwali w Internecie i innych źródłach informacji, chociaż główną skarbnicą ich wiedzy była „Pani od biologii”. J

Spotkanie z dietetykiem
W ramach projektu o zdrowym odżywianiu realizowanym na terenie szkoły „Wiem, co jem”, gościliśmy w naszej szkole specjalistę w dziedzinie żywienia panią mgr inż. Annę Wiśniewską – Strzałka z Gabinetu Dietetycznego Naturhouse w Dąbrowie Tarnowskiej. Pani Dietetyk przygotowała interesującą pogadankę  dotyczącą zdrowych posiłków –  zwłaszcza drugich śniadań do szkoły.

Ze spotkania z panią dietetyk powstało dużo zdjęć…

 

Tworzenie gry edukacyjnej
Uczniowie od pierwszych lat edukacji szkolnej przepadają za grami wszelkiego rodzaju. Okazuje się, że wielu uczniów, już w szkole podstawowej, chętnie tworzy też swoje gry, zarówno te tradycyjne, jak i komputerowe. Wykorzystaliśmy  tę pasję do celów edukacyjnych. W ramach projektu „Wiem, co jem” trzecioklasiści programowali własne gry w programie Skratch. Uczniowie marzyli, myśleli, analizowali i tworzyli. Efektem są wspaniałe gry z udziałem stworków szukających zdrowych i unikaniem niezdrowych przekąsek.

Zdrowe zakupy
Jak połączyć świeżo zdobytą wiedzę z zakresu zdrowego odżywiania się z praktyką? My wiemy! Można zrobić zakupy – zdrowe zakupy. Po zajęciach z Panią Dietetyk, zrobiliśmy zdrowe, dobre zakupy. Teraz już wiemy, co w sklepie można włożyć do torby a czego lepiej unikać. Wykorzystując aplikacje google uczniowie klasy III wybrali się do sklepu i „badali” swoje ulubione produkty. Sprawdzali zawartość cukrów, konserwantów, tłuszczy i innych związków. Okazało się, że wiele smakołyków nie jest zbyt korzystnych dla zdrowia i warto zastąpić je innymi.

 

W naszej szkole od 1 października 2022 r. do 31 października 2023 r. realizowany był Projekt pn.

Małopolska Tarcza Antykryzysowa – Pakiet Edukacyjny II. Realizacja wsparcia szkół

i placówek oświatowych

W ramach 10 Osi Priorytetowej Wiedza i kompetencje

Działanie 10.1 Rozwój Kształcenia Ogólnego

Poddziałanie 10.1.6 Cyfryzacja szkół prowadzących kształcenie ogólne

Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

W tym czasie w naszej szkole wiele się działo i zmieniło. Przez cały rok trwania projektu umieszczaliśmy na naszej stronie internetowej i szkolnym Facebooku relacje z naszych działań.

W ramach projektu:

  • szkoła otrzymała 90 tysięcy złotych dofinansowania z Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego na zakup wysokiej jakości sprzętu cyfrowego, który wzbogacił naszą bazę dydaktyczną. Zakupiono m. in. laptopy, drukarka 3D, okulary VR, telewizor, smartfon, urządzenia audio wideo (np. gimbal, statywy itp.), powerbanki, oprogramowanie edukacyjne, a także licencje
    i subskrybcje, router, modułowy zestaw do nauki podstaw programowania
    i mechatroniki. Nowe urządzenia sprawiły, że lekcje stały się ciekawsze. Uczniowie
    i nauczyciele, widząc, jak wiele korzyści daje nowy sprzęt, chętnie z niego korzystają
  • przeprowadzono 3 cyfrowe projekty edukacyjne metodą STEAM. Były to: „Pogoda”, „Wiem co jem” oraz „Myślimy logicznie – działamy ekologicznie”. Realizując projekty, korzystano z zakupionego sprzętu cyfrowego.
  • odbyły się szkolenia dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Nauczyciele dowiedzieli się, jak zastosować nowoczesne technologie i narzędzia cyfrowe w procesie nauczania. Uczniowie podnieśli swoje kompetencje cyfrowe. Cała społeczność szkolna poszerzyła wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa. Szkolenia miały formę zajęć stacjonarnych i online.

Efekty:

– wyposażenie szkoły w nowoczesny sprzęt, pomoce dydaktyczne
oprogramowanie,

– wzrost kompetencji cyfrowych nauczycieli, uczniów i rodziców,

– poszerzenie wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa.